torstai 17. heinäkuuta 2014

UCI GP Italia: omnium

Italian omnium alkoi hyvin, jatkui heikommin, otti vähän uutta tuulta purjeisiin ennen lopun fiaskoa. Omniumin viimeisen lajin seuraaminen pastalautanen kädessä oli äärimmäisen turhauttavaa, mutta vatsaa täyttävää. Kahdesta päivästä jäi muistoksi vain kipeitä lihaksia, likapyykkiä ja rikkinäinen rengas.

Omnium alkoi Italiassa, kuten Puolassakin, karsinnalla. Karsintalajina omniumiin on 15km pisteajo, josta täällä meni 12 kuskia kummastakin erästä jatkoon. Lukuisia kovia nimiä mahtui niiden 36 kuskin joukkoon, jotka lähtivät paikkaa itse kilpailuun hakemaan. Oli myös selvää, että monia kovia kuskeja tulisi karsiutumaan.

Lähdin ajamaan karsintaa aktiivisesti, ja koitin päästä irtiottoihin mukaan, koska suorissa kireissä nopeuteni ei riitä tämän tason karkeloissa. Muutaman epäonnistuneen yritelmän jälkeen saimme kilpailun loppupuolella viiden ajajan ryhmän kärkeen. Viiden ryhmässä on se huono puoli, että vain neljä ensimmäistä saa välikiripisteitä, ja toisaalta 400 metrisellä radalla pääjoukon ylösajo on todella tiukassa. Sain onneksi kolmanneksi viimeisestä ja viimeisestä kiristä kasaan kolme pistettä, joiden avulla pääsin mukaan omniumiin.

Kolmisenkymmentä minuuttia karsintamme jälkeen oli vuorossa jo ensimmäinen laji 15km linja-ajo. Kahdesti olen nyt ajanut uudella formaatilla omniumia ja pakko myöntää, että kaksi 15km ryhmälähtöä tuntiin on todella tiukka setti ainakin itselleni. Onneksi muillakin kuskeilla painoi karsinnat ja linja-ajosta muodostuikin helppo jonossa ajelu, jossa viimeinen viisi kierrosta painettiin kiriä. Muutama kuski jäi taakse, mutta tuloslistan loppupuolelta löytyi oma nimi.

4km aika-ajossa ajoin muutaman sekunnin yli 5 minuuttia, jolla sain sijoituksen 15-18 väliltä. Tuuli, pari lähtöä jo ensimmäiseen ajosessioon ja karkea betoni saivat kaikkien kuskien ajat painumaan melko vaatimattomiin lukemiin. Omniumissa tosin ajetaankin sijoituksia ei aikoja.

Pudotusajossa hoidin pari ensimmäistä pudotusta ihan mukavasti, mutta kolmannessa pudotuksessa koitin lähteä hakemaan yläkautta ryhmän ohi, joka osoittautui isoksi virheeksi. Maalisuoralle tultaessa kaikki kaistat olivat täynnä kuskeja, ja vaikka heiluin ja huojuin ryhmän takana ei ohituskaistoja ollut edessä. Ensimmäinen päivä valmis. Kokonaiskilpailussa 20.

Toinen päivä alkoi kilometrin aika-ajolla, jossa olin 11. ja jatkui lentävällä kierroksella, jossa olin 15.sijan tuntumassa. Ennen pisteajoa taisi kokoinaiskilpailun sijoituskin olla 16.

Pisteajo menikin sitten pahasti pieleen. 20.30 alkanut kilpailu kahden ajopäivän päälle olisi vaatinut varmasti enemmän energiaa päivien aikana koneeseen, etenkin kun matka on tätä nykyä 40 kilometriä omniumin viimeisessä lajissa. Oma pistarini alkoi ihan hyvin. Ensimmäiseen kiriin jouduin avaamaan keulasta noin 500 metriä ennen kiri maalia, jäin niukasti kirissä viidenneksi, mutta saimme heti perään kärkeen kuuden ajajan irtioton, jossa oli mukana kilpailun kaikki kärkikuskit.

Sitten alkoi vaikeudet. Hatkassa kierros tai kaksi, jonka jälkeen jalka suoraksi. Seuraavaksi pääjoukon jatkoksi, jossa vauhdin tasaannuttua kestin yhden kiihdytyksen, jonka jälkeen olinkin yksin ajamassa pimenevässä Italian illassa betonirataa ympäri. Odoteltuani, että pääjoukko ajaa kierroksella ylös meni ehkä kiri, tai kaksi, jonka jälkeen katselin jälleen kuinka pitkä letka pyöräilijöitä katosi edestäni. Pyörin radalla sen aikaa, että tuomaristo liputtaisi pois, jotta saisin tuloksen kilpailuista. "Finland Simola leave track" -komennon kaikuessa radan kaiuttimista oli päivä tullut valmiiksi.

Paha sanoa mikä meni pieleen pistarissa. Menikö mikään, painoiko päivät, oliko ensimmäisessä kirissä mitään järkeä, loppuiko vain jalka....No, näistä opitaan - tai ei. Kesäkauden pääkisojen ollessa kyseessä ei voi olla tyytyväinen tapaan, jolla omnium loppui. Täällähän piti olla kunnossa. Kaikki kevään kisatkin ajettiin maantiellä tätä varten.

Tänään jatketaan kilpailuja linja-ajolla. Ohjelman mukaan ajetaan kaksi karsintaerää, joiden jälkeen puolisen tuntia taukoa ja finaali. Huomenna vuorossa pisteajoa.

Ketju poikki,
-M

Ei kommentteja: