sunnuntai 28. helmikuuta 2016

MM Lontoo: päivä 4

Jäljellä maanantai, tiistai ja keskiviikko. Radalle pääsee maanantaina ja tiistaina vielä. Parit startit molempiin päiviin ja pari lyhyttä vetoa. Rullilla muutama veto 140-145rpm tasossa.

Tänään oli verrattain huono harjoitus. Radalla oli 64 ajajan treenivuoro, joten mitään aikoja ei ole vedoista todisteena menikö hiljaa vai kovaa. Fiilis oli kovin tahmea. Meno parani tosin loppua kohden, joten epäilen, että eilinen aamutreeni oli vain sen verran kaukana ajallisesti tästä päivästä, että pieni käynnistelyn vaikeus painoi. Toisaalta parit startit tuntuivat ihan kelvoilta portista, joskin tuosta tarvitsisi ehdottamasti kellotusta ja videoa, jotta voisi sanoa missä oikeasti menee.


Tänään testasin treenissä myös kisavarusteet. Lainassa on tätä keikkaa varten etulevykin (Kiitos Tommi!) joten hyvä päästä kokeilemaan kisakamat päällä ajamista. Uusi Giron Selector vaikutti, heijastuksista tarkasteltuna, varsin passelilta kypärältä ajoasentooni lyhyemmällä hännällä varustettuna. Pientä arpomista aiheuttaa vielä ohjaustanko. Mukana on toinenkin Pro, joskin kuvassa pyörässä kiinni olevalla on takana enemmän kilometrejä. Huomenna pitäisi olla aikaa säädellä tangot identtisiksi, jotta voi tiistaina vimpassa treenissä arpoa kummalla ajaa.

Arpomista. Kisavälitys sitä vasta onkin. Olemme Antero Aarnion kanssa laskeneet ja arponeet välitystä viime päivinä jonkin verran. Apuna olemme käyttäneet harjoituksista saatuja aikoja, aikaisempien kilometrien aika-analyysejä, joista on laskettu eri segmenttien kampikierroslukemia. Ratkaisevaa olisi löytää se starttivälitys, jolla saisin painettua ensimmäisen kierroksen 20" alle.

Kilometrihän on helppo homma ajaa. Paikaltaan lähdetään niin pyörä pitää saada putkelta revittynä 175m aikana maksimivauhtiin, jonka jälkeen koittaa vielä kiihdyttää penkistä muutama kymmenen metriä ennen kuin asetutaan aika-ajoasentoon. Toinen kierros (250-500m) pitäisi ajaa rennosti mutta kovaa. 500m ennen maalia pitäisi pystyä kiristämään vielä vedossa vauhtia ja noin 350-250 metriä ennen maalia kun vauhti alkaa hyytymään taistelemaan tuota hyytymistä vastaan niin kovaa kuin mahdollista. Ja hengittää. Sekin pitäisi muistaa kaiken tuon tekemisen ohessa.

Tämä tästä. Jatkamme analyysien tekemistä huomisen ja tiistain aikana. Toivottavasti löydämme sen välityksen, jolla vauhti löytyisi, sitä saisi ylläpidettyä ja kruisaltua vielä maaliinkin pahasti hyytymättä. Lienee arvattavissa kuinka tässä käy...

Ketju poikki,
-M

Ei kommentteja: